Uzdrawiając siebie uzdrawiasz Ziemię
Home » Techniki pracy » Superwizja Coaching » Kwadrat komunikacyjny
Kwadrat komunikacyjny wg. Prof. Schulza von Thun

 

Psychologiem komunikacyjnym zostałam w październiku 2005 roku po otrzymaniu dyplomu, po 3-letnich studiach na Universytecie w Hamburgu, Niemcy w Instytucie Psychologii
prof. dr. Schulza von Thun.

Model ten stał się znany jako „model czterech uszu”. Można go też określić jako model „aktywnego słuchania”, ponieważ w każdej wypowiedzi znajduje się ukryta wiadomość dla odbiorcy, jeżeli on uważnie słucha.

Człowiek podczas przekazywania informacji działa na czterech poziomach, ponieważ każde zdanie zawiera cztery wiadomości jednocześnie:
  1. rzeczowe informacje (miejsce, czas, ilość, przekazywanie danych) - niebieski
  2. własne oświadczenie (to do czego się przyznaję, czego nie znam) - zielony
  3. relacja (co myślę o partnerce/rze i jak ją/go odbieram) - żółty
  4. apel (co chcę z nim osiągnąć, co chcę żeby dla mnie zrobił) - czerwony

Na podstawie tej obserwacji, Schulz von Thun w 1981 wykazał, że istnieją cztery strony wypowiedzi układające się w formę kwadratu. Istnieją „cztery usta” nadawcy działające na „czworo uszu” odbiorcy. Zarówno nadawca jak i odbiorca są odpowiedzialni za jakość komunikacji. Klarowna komunikacja jest idealnym przypadkiem, a nie regułą.