Uzdrawiając siebie uzdrawiasz Ziemię
Home » Techniki pracy » Yoga » Hatha Yoga
Hatha Yoga

 

Hatha Yoga wg. szkoły B.K.S. Iyengar

Hathajoga (Wikipedia) - jedna z najbardziej znanych na Zachodzie tradycji indyjskiej jogi, bazująca głównie na pozycjach ciała zwanych asana, sześciu procesach oczyszczających krija oraz na kontroli oddechu (pranajama). Najbardziej znany autorytatywny tekst tej szkoły to Hathajogapradipika.
Hathajoga różni się od klasycznej jogi (np. z Jogasutr) mniejszym naciskiem na metafizykę odziedziczoną po samkhji, a większym na praktyki fizyczne. Hathajoga w znacznej mierze gubiąc moment filozoficzny, kładzie silny nacisk na” magiczne” aspekty jogi, dążąc przy tym silniej niż inne kierunki do uzyskania mocy ponadnaturalnych, a zwłaszcza do zwycięstwa nad śmiercią, starością i chorobą. Magiczno-mistyczne koncepcje zawarte w tekstach hathajogi czynią ją jednym z głównych składników i źródeł tantryzmu.
Hathajoga nie odchodzi jednak przy tym całkowicie od jogi klasycznej - przeciwnie, zawiera w sobie wszystkie jej zasadnicze elementy, w szczególności zaleca praktykowanie nakazów i zakazów moralnych (jama i nijama), a także dążenie do samadhi. Warto pamiętać, że nie ma hathajogi bez radżajogi i nie może być mowy o radżajodze bez hathajogi.

Asana jest częścią jogi polegającą na wykonywaniu określonych ćwiczeń zwanych asanami lub pozycjami jogicznymi. Celem tych praktyk jest osiągnięcie wewnętrznej harmonii i wzmocnienie ciała. Ciało sztywne i napięte należy rozciągnąć i rozluźnić, ciało zbyt rozluźnione należy wzmocnić.

Pranajama czyli ćwiczenia oddechowe są kolejną dyscypliną, jaką obok asan uprawiają jogini. Jej zadaniem jest oczyszczenie systemu nerwowego oraz reszty ciała z toksyn. Panowanie nad oddechem ściśle związane jest z kontrolą nad emocjami, wyciszeniem, zwróceniem zmysłów do wewnątrz i wsłuchiwaniem się w pracę własnego organizmu.

Relacja pomiędzy ciałem i umysłem.
Joga mówi, że ciało i umysł są ze sobą połączone i wzajemnie na siebie oddziałują. Stan umysłu wpływa na stan ciała i ma w nim swoje odzwierciedlenie. Jednocześnie stan ciała wpływa na stan umysłu. Nie można bezpośrednio wpływać na umysł, ale można wpływać nań pośrednio, poprzez praktykowanie asan, pranajam i medytacji. Jeżeli problem umysłu jest w ciele odzwierciedlony np. pod postacią skurczu (np. pod kolanem), to przepracowując ten problem pracujemy również m.in. nad problemem naszego umysłu i duszy.

Korzyści płynące z uprawiania hathajogi
Jogini przekonują, że joga pomaga zwalczać bóle głowy i stawów, ułatwia łagodne przejście przez okres przekwitania, wspomaga leczenie depresji i pomaga zrzucić nadwagę, jak również wspomaga leczenie i leczy wiele innych chorób i dolegliwości. Asany zwiększają siłę i wydajność mięśni, ścięgien, systemu krążenia, systemu nerwowego, mają również korzystny wpływ na umysł i psychikę; wymagają skupienia na oddechu, co wpływa korzystnie na pracę serca, a to pomaga w natlenieniu komórek ciała i przyspiesza procesy metaboliczne. Ostatnio coraz częściej zaleca się uprawianie jogi kobietom w ciąży. Wykazano, że poprawia to samopoczucie ciężarnych, a w szczególności – przynosi ulgę w towarzyszących zaawansowanej ciąży bólom pleców.

Bibliografia:
Joga. B.K.S. Iyengar w tłumaczeniu Sławomira Bubicza

Asthanga Yoga

Nazywana yogą dynamiczną wprowadzona została przez nauczyciela Shri K. Pattabhi Jois. Asthanga Yoga różni się od Hatha Yogi i innych form Yogi swoistym systemen „ruch - oddech”, czyli vinyasa. Poprzez intesywne ćwiczenie asan, czyli bycie w ciągłym ruchu wytwarzane są ciepło i pot. To umożliwia odtruwanie organizmu. Oddech ujjayi, jego dźwięk, objętość i rytm są bardzo intesywne i stanowią razem z ruchem fizyczny i medytacyjny aspekt Asthanga Yogi. Trzeba pamiętać, że Asthanga Yoga jest bardzo dynamiczna i bardzo intesywna i nie powinno się od niej zaczynać praktyki Yogi. Można natomiast po pewnym czasie praktyki Hatha Yogi wprowadzić jej elementy do swojego programu.

Yoga dla dzieci

Kiedy dzieci uczą się yogi życie ich staje się lżejsze. Potarfią lepiej obchodzić się ze stresem i konfliktami, są spokojniejsze i bardziej zrównoważone, psychicznie i fizycznie, rozwijają swoją kreatywność, zestresowane mięśnie rozluźniają się i dzieci mogą poruszać się swobodniej.
Dzieci nie muszą wykonywać ćwiczeń w doskonały sposób, chodzi bardziej o to, żeby zajmowały się swoim własnym ciałem i fascynowały tym co potrafią. Uczą się wspierania i pomagania innym w sposób bardzo dla nich naturalny, poprzez zabawę. Yoga dla dzieci to zabawa “na całego”. Naśladują zwierzęta i znane im obiekty. Yogę można połączyć z muzyką, misami tybetańskimi, jak i innymi instrumentami perkusyjnymi, wykorzystując je do wzajemnych masaży. W ten sposób pobudzamy fantazję dzieci, a w czasie odprężenia można dzieciom czytać krótkie historyjki w formie treningu autogennego, albo przeprowadzać z nimi podróże fantazyjne. Z dziećmi robimy gry i zabawy z elementami yogi. Np. zabawa “Sad babci”, kiedy dzieci muszą się szybko poruszać i w bardzo szybkim tempie stanąć w pozycji “drzewa” na jednej nodze. Zawsze wywołuje to dużo śmiechu.


Odpoczynek